Eerste werkdagje t/m 13 november - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu Eerste werkdagje t/m 13 november - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

Eerste werkdagje t/m 13 november

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

14 November 2009 | Nepal, Kathmandu

6-11-09
Gisteren was mn eerste werkdagje in het Daycare Center (DCC) en in het children home van Hamro Gaun. S morgens werden we eerst door Rene (oprichter van Stichting Veldwerk) naar Sankhu gebracht. We kwamen daar terecht in een vet smerig appartement maar wel heel groot dus we moeten het van het weekend echt ff schoonmaken. De vloer is egt te goor! Maar ja om 10 uur gingen we naar het Hamro Gaun children home om door Rene te worden voorgesteld aan het hoofd van dit tehuis. Haar naam is Anti. Hier moeten ik 2 x per week huiswerk les geven aan de kinderen daar. Daarna liep Rene met me mee naar het Daycare Center. Ik werd daar voorgesteld aan Ramitha (hoofd van het schooltje daar) en aan Rita (die kan geen woord engels), Binu de 3e docent daar was er niet want die moest s morgens naar het ziekenhuis.
De kids zijn daar zo sgattig! Ze kwamen meteen aan me armpjes hangen en in me klimmen! En vechten wie er op schoot mocht. Egt lief. Ze zien er wel allemaal heel vies uit. Hun haren zijn al dagen niet gewassen en ze hebben allemaal wondjes en wratjes. Maar ze zijn wel egt te lief! Ik heb gister in 2 klasjes gewerkt. De jongste zijn egt 2-3 jaar dus die lessen daar hoef ik niet bij te zijn want zijn kunnen geen engels. Gister heb ik al in me eentje les gegeven, de oudste is daar 11 jaar. Eigelijk de hele dag omdat er een docent miste. Had steeds 1 klasje geen docent. Dus ik stond er bijna de gehele dag alleen voor. Maar vond het egt super vet. Ze waren bezig met lichaamsdelen benoemen. Dus ik een mooi poppetje op het bord tekenen en ik riep ze dan 1 voor 1 naar voren en dan moesten ze er bij schrijven waar de neus zat enzo. Egt leuk. Normaal leren de kinderen daar bijvoorbeeld het woord nose op 5 bladzijden tig keer over te schrijven en terwijl ze dat doen moeten ze het spellen voorzichzelf. Zijn de bladzijde dan klaar dan komen ze naar je toe en moet je ze 5 x achter elkaar het woord nose laten spellen en dan moeten ze een ander woord 5 bladzijde vol schrijven. Dus ik had er dan wat leuks van gemaakt. Het ging best goed en ze luisterde allemaal!
Tussendoor kreeg ik nog wat te eten. Iets heel vies maar heb het uit beleefdheid toch opgegeten. En tussendoor leren ze me een beetje nepalees dat vind ik wel leuk. In de pauze ging ik met de kids allemaal spelletjes doen. Ook met die kleintjes van 2-3. Wow de hele tijd aandacht willen ze. Aan het eind van de dag was ik egt wel een beetje kapot. Ik was om half 4 klaar met de les maar daarna moet je nog tog half 5 de les voorbereiden voor de volgende dag. Ik ging bloemetjes plakken op de tekst always be happy. Morgen hebben ze namelijk het maandelijkse thema en dat zijn bloemen volgens mij. Vet sgattig elk kind doet elke dag vet goed ze best want degene die het beste presteert is de volgende dag het kind van de dag en dan ben je leider ofzo. Haha. De juffen waren iig egt heel aardig tegen mij en ik vond het een leuke maar egt wel lange dag door al die indrukken en dat ik in me eentje al de eerste dag zoveel moest doen.
Daarna moest ik om 5 uur naar het Hamro Gaun Children Home. Wat een hel was dat!! Ik stond met Tam voor een klas. Het waren maar 6 kids maar wat een hel. Ze luisterde voor geen moer. Egt! Elke vraag gingen ze aan je vragen omdat ze te lui waren. Ze probeerde egt niks zelf. En als je het dan half voor zei. Dan zeiden ze nee juf dat is niet goed. Dus ik zei dan ook. Doe het dan tog lekker zelf. Ze trokken aan je haren en alles. Tam en ik werden gek. We moesten het maar een uurtje doen maar langer had het ook egt niet moeten duren. En dat moet dan 2 x per week. En dan in je eentje voor die 6. De laatste 20 min ging ik maar het danspel met ze doen dat als de muziek stopte je stil moest staan. Nou dat vonden ze wel leuk. Maar als ze af waren accepteerde ze dat niet en zeiden gewoon nee en deden weer mee. Maar tja ik hoop dat er hier nog wat verbetering in komt en anders ga ik egt naar die Anti (hoofd van het weeshuis) dat ik die kids zo niet ga helpen. Dan gaat zij ze denk ff straffen ofzo. Maar ja. Hoe streng ik ook tegen ze doe het helpt niet. Maar ze zijn denk te verwent omdat zij in dat weeshuis vet veel mogen.
S avonds was er of course weer powercut en hebben we even gegeten in een restaurantje in Sankhu. Dat was wel lekker en daarna ben ik na de eerste lange dag gaan slapen!

Nog een paar rare dingen aan Nepal. Onderweg naar Sankhu vertelde Rene ons dat als een Nepalees iemand aanrijd er voor de zekerheid nog een paar keer overheen rijd. Omdat mocht de persoon nog leven moet je die persoon je leven lang verzorgen. Als je hem doodrijd betaal je maar eenmalig €5000. Te bizar gewoon! Ook mogen vrouwen hier niet naar begrafenissen omdat ze dan alleen maar huilen en dat is niet goed voor de begrafenis. Ze moeten thuis maar uithuilen. Ook is het hier zo dat als 1 van je ouders sterft je 1 jaar lang in het wit gekleed moet zijn. Dit zijn een paar rare dingetjes hier in Nepal.

7-11-09 tot 13-11-09
Van het weekend heb ik heel het weekend met de andere Sankhu girls van mn appartement schoongemaakt. Er lag overal stof enzo het was egt te goor! Ik ben er egt gewoon het hele weekend mee bezig geweest hahah! Zou je niet zeggen he! Ik heb van het weekend ook ff mn hyves gecheckt en mn mailtjes en mn reacties op mn waarbenjij egt super leuk en lief van jullie allemaal! Al die leuke reacties enzo dat doet me goed! Ik word hier elke morgen zo vroeg wakker. Ze beginnen s morgens al vroeg met herrie maken. Tis hier in om s ochtends te laten wie het hardst kan roggelen ofzo want je hoort als je wakker word de hele tijd mensen roggelen. Egt goor! Ook beginnen ze om 6 uur al met herrie maken, maar dat komt denk ik omdat je hier op straat om half 9 al geen mensen meer kunt vinden. Behalve de paar Nepalese die op straat slapen dan. Verder heb ik van het weekend my sisters keeper gekeken op mn laptopje! Wat een zielige film! Ik moest bijna huilen, haha! Maar wel ff lekker ontspannend! In het weekend is het wel saai om in Sankhu te blijven dus ik ga voortaan egt lekker elk weekend naar Kathamandu.
Voor de rest ging deze week wel chil! Maandag heb k weer lekker lesgegeven, de kindjes gingen weer in me hangen enzo! Er is 1 zo n leuk jongetje Jen heet hij, hijs 5 en wil de hele tijd knuffelen, ook Susan is egt te sgattig die klimt ook steeds in me! Je kunt de fotos zien op mn hyves rachelle4190.hyves.nl en dan bij Nepal. Verder moet ik behalve lesgeven, plaatjes inkleuren en knippen en plakken om memorie vr de kids te maken, kvoel me af en toe dan net of k weer op de basisschool zit, binnen de lijntjes enzo haha! Ik heb het niet afgekregen dus Dinsdag heb k ook een groot deel van de dag geknipt, gekleurd en geplakt haha! Nou de dagen zijn wel slopend hoor 7 uur met die kids. Maar ze zijn egt lief. Ze brengen ook elke morgen bloemetjes voor me mee! Nou s avonds weer het children home huiswerkbegeleiding geven. Het ging nu al beter. Alleen de kids hadden geen huiswerk dus heb 3 kwartier lang maar spelletjes gedaan. Hun wisten geen leuke spellen dus k moest alles bedenken en ben uiteindelijk maar met ze gaan elastieken en dat vonden ze geweldig. Nu moet k ook weer wat voor Woensdag bedenken. Als de kids dan weer geen huiswerk hebben ga k naar het hoofd van het weeshuis ik ben er om te helpen met huiswerk en niet om die kids te vermaken. Ze zijn namelijk nog steeds te vervelend en weten alles beter. Ze willen niks van je aannnemen. En luisteren nog steeds niet egt. Dinsdag was er de eerste 3 uur bath time ofzo. Dan lopen alle kleuters van 2 tot 5 naakt rond om gewassen te worden door de koks, alle kids hun nagels moeten worden geknipt, haar moet worden gewassen en gekamt en ze worden gecontroleerd op luizen. Ook met zon kammetje net als in nl alleen dan de kids het bij elkaar. Net kleine aapies hoe ze dat doen. Verder moet k nog steeds veel lessen in mn eentje geven in het engels want er miste vandaag weer een juf (binu). Het gaat me best goed af en de kids vinden het leuk en willen alles laten horen wat ze kunnen. Na elke les gaan ze tegen het bord aan staan en gaan ze een liedje voor me zingen om me te bedanken voor het lesgeven. En als het is afgelopen zeggen ze goodbey Rachelle miss. Ahh egt zo lief!
Koken enzo lukt ook nog aardig in het appartement. Ik heb Dinsdag samen met Tam gekookt. En tis gewoon gelukt ik was helemaal trots. In nl vepruts ik alles he tes! Haha.
Nou Donderdag hadden Tam en k egt een goede maaltijd haha. Hij was et lekkerst van de week. Vraag me niet hoe maar we hebben vegetable curry gemaakt haha! Rosa vond het de lekkerste maaltijd van de week en dat voor Tam en mij want we kunnen normaal niet koken. Maar goed Vrijdag was het laatste dagje van de week. Normaal ga k elke Vrijdag de kids dansles geven maar k begin volgende week. Ik stond weer alleen voor de klas. Alleen voor de middelste klas is dat vet kut want die zijn met 17 kids en kunnen geen engels en lopen dan de hele tijd te kutten! Dan huil de een weer dan slaat de ander de ander dan schreeuwt die! En dan moet je 3 kwartier van de les nog volmaken maar ik heb de dag overleefd. Daarna met de bus naar Kathmandu. Dat duurt ong 1,5 uur. Het was eerst niet zeker of de bus wel kwam omdat er hier heel veel stakingen zijn enzo en dan komen de bussen gewoon niet. Maar gelukkig konden we de bus om 3 uur nemen. Eerst ging het oke. We waren de enige die in de bus zaten omdat we opstappen bij het beginpunt van de bus. Maar daarna oejoej! Ik zat aan het raamkant en Tam daarnaast en op een gegeven moment zat er een vrouw gewoon egt boven op Tam. Der buik hing gewoon in Tam ‘s gezicht! Haha je had die kop van Tam moeten zien. Nou eindelijk in Kathmandu aangekomen. Geen idee waar we waren want we werden ergens gedropt vanwege de busstrike. Gingen we aan de mensen op straat vragen welke kant Thamel op was want daar ligt ons hotel (mustang hotel Holiday In). Na 20 min alle kanten op te zijn gelopen en verkeerde kant te zijn opgewezen hebben we maar een taxi gepakt. We moesten daar alsnog een half uur inzitten dus als we dat hadden moeten lopen waren we er egt pas over een uur ofzo! Egt erg! Nou ja daarna eerst ff gezellig met de andere volunteers gegeten in Gaja en daarna gingen we uit in de Tom en Jerrys. Haha eerst aan de cocktails en daarna aan de bier. Het was egt super gezellie!! Ook nog ff gepoolt, verloren ofcourse! En nog ff met Jan, Donna, en Climmy gedanst. Egt een super gezellige avond. Zaterdag maar weer ff partyen en pizza eten want daar heb ik egt trek in!
Nou voor de rest gaat alles goed. Ik ga ff de fotos op me hyves zetten dus als je wilt kunt je kijken op rachelle4190.hyves.nl! Oja ik ontvang meestal geen smsjes meer op mn Nepalese nr dus als ik niet trugstuur weten jullie hoe dat komt!
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 14 November 2009 - 07:50

    Manouk:

    Heeyy lieverd!

    Wat een verhaal weer! Lees ik dat nou goed? jij moe aan het einde vd dag? Haha dat heb ik nog nooit bij jou mee gemaakt;) Maar het klinkt allemaal geweldig wat je meemaakt en het lijkt me super om zoveel voldoening uit die kindjes te halen! Erg leuk om te lezen, ik zou ook wel een lesje willen hebben van juf Rachelle! Nou wijffie je mist hier helemaal niks zoals gewoonlijk! Ik ben aan het werk vandaag en vanavond heb ik gala van Marktselect dus dat wordt wel leuk! De tijd vliegt voorbij he, als je weg bent? Ik ga nu even je foto's op Hyves bekijken!

    Dikke kus van mij!

  • 16 November 2009 - 10:20

    Ivana:

    ik lees je verhaaltjes elke keer weer. wat een toffe juf ben jij. straks ga je ook PABO doen, ha ha! Volgens mij ben jij super lief! wees niet te hard voor jezelf. Het is super zwaar; in engeles die zij niet kenen en dan ook nog met weeskinderen. Zij hebben niet echt ouders thuis die hun kunnen opvoeden en sturen. Je doet het super goed! en fijn dat je ook plezier hebt in de Grote stad. Hier op JTS gaat het goed, al mis ik je wel. Momenteel is iedereen ziek thuis, behalve IKKE. net tetug uit weekje Italie. Heerlijk geweest. Met de kids gaat het ook goed. maar ik ga ze nu wel extra vitamines geven ivm muxicaanse griep. Vind ik toch een beetje eng. maar ze zijn zo lief: bruno druk en praat de hele dag (!) en Luka zo zoet, met de grote ogen omzich kijkjkend.
    maar nu snel aan de bak. groetjes en kusjes,
    Ivana

  • 17 November 2009 - 14:45

    Donna :

    Hahaha, even een berichtje vanuit Kathmandu! heb je maar even toegevoegd als reisvriend en kwam zo bij je verhalen. Wat een superleuke foto's!
    kus!

  • 20 November 2009 - 14:39

    Oma Suze En Opa Piet:

    Hallo Rachelle.
    Wij hebben je verhaal gelezen,jij geeft les aan
    hangjongeren.Het lijkt ons wel leuk wat je doet met die kindjes je krijgt
    er een hoop voldoening voor terug geniet er van.Wij weten nu je te vinden.
    Rachelle veel liefs xxxx groetjes uit Markelo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Rachelle

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 73044

Voorgaande reizen:

03 November 2017 - 02 December 2017

Nieuw zeeland, Fiji dubai

01 November 2015 - 23 December 2015

syberie express

17 November 2013 - 18 Januari 2014

Zuid Amrika

22 Oktober 2009 - 23 Januari 2010

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 Maart 2010 - 30 November -0001

wereldreis

Landen bezocht: