cuba - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu cuba - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

cuba

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

03 December 2014 | Cuba, María la Gorda

Cuba
Pfff wat een gedoe zeg dat vliegveld. Dachten we dat Mexico erg was! We kwamen uit het vliegtuig kregen we eerst een hele vragenlijst toen we in de rij stonden voor een stempel. Een vrouwtje vd luchthaven vroeg ons van alles en nog wat! Daarna bij de stempel, weer super veel vragen of ik in Afrika was geweest laatste tijd blabla. Daarna handtassen dood xray ding terwijl we uit vliegtuig kwamen he was daarvoor dus ook al gebeurd. Toen werden we weer staande gehouden. Moesten meekomen. Echt weer een half uur allemaal vragen. Hoeveel geld heb je bij je? Waar ga j naar toe, wat voor electronica terwijl we dat dus ook al op een formulier hadden gezet en het was ook in de rij gevraagd. Daarna weer alle tassen door en xray, drugshonden van alles. Daarna in de rij voor weer iets maar toen mochten we doorlopen. Pfff. Nou toen konden we ons taxi mannetje niet vinden en ik had een geldautomaat nodig. Nou de geld automaat pakte me pas niet, en m'n VISA kaart kan ik dus niet meer gebruiken! Duss fijn! Geen geld gewoon. Alleen de euro's die we hebben terwijl we genoeg op de bank hebben maar geen pas dus die werkt! Omg wat was ik shago. Nou in hotel aangekomen. 4 sterren hotel, hebben ze geeneens WiFi en wc papier in de wc terwijl het een vd luxere hotels is. Dus wij weer vragen naar banken. Ook daar deed nergens m'n pas het. Hebben in het hotel wat euro's omgewisseld maar gaan voor de rest maar zielig leven denk ik haha. Vanavond groep ontmoeting. Misschien kunnen we geld naar de gids overmaken dat hij of zij het voor ons pint!!! Anders zijn we de sjaak. Pffff wat een hel!!!!

Havana
Ziet er super leuk uit, allemaal gekleurde huisje, oude auto's, muziekjes overal maar loopt echt super achter met alles haha. We hadden om half 7 groeps ontmoeting. 15 mensen. De gids is een beetje een homo achtigs Cubaan maar hij lijkt me wel aardig. Maar waar je dus in heel centraal Amerika WiFi had heb je in Cuba dus nergens WiFi! Kennen ze gewoon niet! Op 1 plek maar in Havana hebben ze WiFi en dat is in een 5 sterren hotel. En daar is het niet eens gratis maar moet je 8 euro per uur betalen haha.

Vinales
Vertrokken om 9 u. 2,5 uur naar vinales. Gingen langs een sigaren boertje. Je zag al de tabacco planten en hoe ze de bladeren droogde en lieve katjes. Daarna mooi uitzicht punt over vinales en super uitgebreid geluncht daar. Daarna grot in van indianen ofzo en daarna in water met bootje door grotten gevaren was niet echt bijzonder eigenlijk. Daarna terug naar vinales naar de homestay waar we 2 nachten verblijven. De Cubaanse familie kan alleen maar Spaans. Daar savonds gegeten, veel te veel eten en beetje ongemakkelijk haha en daarna om 9 u afgesproken met de groep om nog een drankje te gaan doen! Super leuk mams en ik aan de Cuba Libre. En die mams v mij had sjans joh al die Cubanen wilde gewoon met haar dansen haha. Te grappig! Nou zij ging niet maar ik heb wel ff gekeken of m'n salsa lessen van Guatemala werkte!! Haha ik ben veel te ver gevorderd Joh. Ik heb het geprobeerd, gedanst met 2 Cubanen maar die konden alleen maar de basis en j zo vaak rond draaien dat je helemaal dizZy werd. Haha was toch een leuke avond. Daarna terug naar de home stay, deden ze gewoon niet open haha. Ze sliepen om half 12 dus al, vet lullig. Maarja was leuk. Morgen met een gids langs sigaren plaatsjes! Maarrr nu eerst slapen! Hasta luego!

Ontbijt 8 uur. Super veel weer gewoon! Daarna om 9 uur de trip. Super veel gelopen! Langs allemaal tabacco velden gelopen en weet ik veel mango bomen, aardappel planten etc. Ook was er een hondje dat liep de hele tijd met ons mee gewoon voor de Fun! Echt super leuk! Daarna soort van grotje in, stelde niet zoveel voor, uitleg over koffie in 2 min haha was ook niet echt iets en daarna naar sigaren mannetje. Ik ging een sigaartje proberen. Super grappig. En we zagen hoe die vent ze maakte. Worden echt alleen maar bladeren gebruikt van de tabacco plant en honing als lijm om het dicht te maken. We waren om half 2 terug ofzo. Lekker even op een terrasje gezeten, biertje gedronken, potje geyatzeed en savonds zonsondergang gezien en super uitgebreid gegeten.

Pinar del rio
8 uur ontbijt. Weer super uitgebreid door de homestay. Gedag gezegd tegen belki en papa dat is ons homestay gezin. Daarna naar een sigaren fabriek in pinar del rio. Super schattig plaatsje maar enige high light in sigaren fabriek. Zitten de gewoon in rijen met tafeltjes sigaren te rollen. Super grappig om te zien. Ze werken halve dagen en maken er 100 per dag. Als ze zijn gerold gaan ze door een machine om te kijken of ze goed zijn. Daarna wordt er verder nog een tabacco plant omheen gerold. Super grappig om dat proces te zien. Ook nog naar rum fabriek gegaan en daar het proces gezien. Ook heel interessant ook even geproefd natuurlijk. Daarna verder naar Maria del gorda.

Een weetje over Cuba. De overheid in Cuba betaald alles voor de Cubanen. Ook ziekenhuiskosten, schoolgeld alles eigenlijk. Ze krijgen zelfs benodigdheden per gezin. Zoals rijst en bonen. Ze krijgen een bonnetje en daar kunnen ze hun boodschappen en medicijnen mee. Echt goed geregeld. Het salaris is alleen echt super laag!! Een dokter krijgt 40 euro per maand! Maarja ze krijgen dus super veel van de overheid en het is allemaal niet super duur voor de Cubanen zegt onze gids. Hij is zelf een Cubaan.

Maria del gorda
Plaatsje aan de kust van Cuba. Lekker gechild bij het strand en gegeten. Savonds ik nog even Cuba libres gedronken en mam pina coladas met een live band en de groep. Volgende dag kregen we een toer door een natuurreservaat. We zijn een grot in gegaan waar we vleermuizen en slangen hebben gezien. Een jongen uit mijn groep had nog vleermuizen poep over zich heen gekregen. Leguanen gezien, vogels, Krabben. Geprobeerd krokodillen te spotten maar helaas niet gezien. En omg omg omg omg het aller aller vetste!!! We gingen naar web schildpad eiland totaal het seizoen niet!! Maar er was een nest!! Met babies en eieren. Is er nooit in december! Die gids werkt hier al 10 jaar en is de 2x dat hij dit heeft gezien!!!!!! Omg zoon geluk hadden wij was echt te vet gewoon!! En ik mocht ze aanraken! Dus ik heb n mini schildpad selfie!!!!! Yeahhhhh!!! Echt te bijzonder gewoon niet normaal. De babies moeten na uitkomst van het ei nog 6 dagen in het hol van het zand blijven. Ze hebben namelijk een open buikje als ze uit het ei komen. Dit groeit binnen 6 dagen dicht en dan kunnen ze naar de zee. Helaas overleeft maar 1a 2 procent van de schildpadjes het!! Maarja echt een super bijzondere dag dat we dit mochten meemaken!

Nog steeds moeilijk bereikbaar. Nu toevallig even een plekje waar ik WiFi kon kopen om dit verhaaltje er op te zetten!!

• 03 December 2014 - 22:31

Corrie:

Wat n vette foto's ,echt schitterend met die schildpadjes En die auto's echt geweldig.
    Is het zo duur in Cuba ! Wifi 8,00euro p.u. vindt het nogal n bedrag ,Duur hoor Of alleen de wifi .Kan je er wel gewoon van alles kopen ,hebben ze bijv. een winkelstraat/ centrum
    Waar je zou kunnen shoppen ,Is echt alles zo duur ,ook eten en drinken .!!Je moet er dus wel ff voor tijd voor incalculeren voor je het land in mag .Wat n toestanden Moest je niet vreselijk hoesten van die sigaar haha Staat wel stoer hoor ,Waar hebben jullie geslapen toen ze bij die homestag niet open deden ,Zag er wel goed verzorgd uit ,moet ik zeggen .Was het ook lekker ,te eten hahaha Van dat lage salaris voor artsen enz. had ik al op tv gezien .Mensen zien er wel happy uit ,op de foto's dan Jullie hebben weer een hele hoop gezien en gedaan ,Super. En nu nog paar dagen in Cuba en komen jullie dan weer naar huis of nog ergens anders heen
    Lieverds heel veel plezier nog in Cuba en niet te veel Cuba libre of Pina's hahahaha Lang leve de lol Dikke knuffel Love you xxx