Tel aviv, jeruzalem, betlehem en de dode zee - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu Tel aviv, jeruzalem, betlehem en de dode zee - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

Tel aviv, jeruzalem, betlehem en de dode zee

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

11 December 2018 | Israel, Tel Aviv

Israël

Maandag 10 dec vertrokken vanuit Schiphol naar Tel Aviv. De mams en Ruud hebben me weggebracht. 4 uurtjes later aangekomen op Tel Aviv AirPort. Daar moest ik even zoeken naar mijn taxi driver maar uiteindelijk gevonden. En wat een man was dat he!! Ik
Weet nou niet of ik hem vriendelijk vind of beangstigend.

De rit naar het hostel duurde ongeveer een half uurtje. Maar in dat half uur heeft hij me de hele geschiedenis vertelt over de Koran en de Europeanen die zich met alles bemoeien. Nou ben ik natuurlijk ook een Europeaan en ik geloof dat die daar een hekel aan heeft Haha. Nu komt hij. Jordanië Egypte en Israël zijn geen vrienden van elkaar. Als een Israëliër in de woestijn komt van bijv Jordanië wordt zn hoofd er afgehakt zegt hij. Dus ik Oo wat verschrikkelijk. Nou toen was het nee dat is het hem met jullie Europeanen jullie steken overal je neus in en bemoeien je overal mee. Het is juist goed dat is onze cultuur. Ze gedogen elkaar wel maar meer dan dat is het niet. Wij als Europa laten de moslim ons land binnen en geven ze wapens volgens hem. Er worden akkoorden gesloten dat doen de moslims altijd voor 10 jaar maar ze pakken je als je zwak bent dus jullie moeten oppassen (hij praat steeds of dat het allemaal mijn schuld is, maar hij bedoelt Europa). Logisch dat de Syriërs in jullie land vrouwen verkrachten ze zijn gewend andere tribes zo te behandelen. Het is een tribenoorlog en Mohammed de profeet is de laatste profeet. Hij heeft een moskee in Jeruzalem afgepakt maar Israël gaat die terug pakken ooit. Nouja een heel heftig gesprek hij was een beetje bozig en heel fel. Al was het super interessant toch een beetje engig. Volgens mij zijn de israeli mensen niet zo vriendelijk whaha. Of ik heb net de verkeerde, nou ga het meemaken. Weet iig allemaal verhalen maar de conclusie was eens een jihad altijd een jihad al is het een professor ze geloven allemaal in Mohamed en ze vinden dat die boven jezus staat omdat jezus hem heeft toegelaten in Jeruzalem en zijn geloof geeft geaccepteerd voelt hij Zich nu oppermachtig.o
Wij als Europa zijn iig erg gevaarlijk bezig. Oja en het ging ook nog over afgehakte handen als je steelt en als je iets verkeerds zegt je tong wordt weggeknipt en dat dat nog steeds gebeurd. Dus ik weer Oo wat erg. Nee dat was niet zo wij moesten ons der niet mee bemoeien whaha. Uiteindelijk aangekomen bij het hostel bleef hij nog een kwartier praten voordat ik eindelijk uit kon stappen. Hij sloot wel af met dat ik vooral veel aan de mensen moest vragen hoe het zat en niet verlegen moest zijn en de cultuur moest zien. Dus dat.. hij vertelde wel veel dat was wel aardig maar de manier waarop beangstigend whah!

In het hostel aangekomen zat er een vet leuk Nederlands meisje achter de receptie. Ik Kon mijn kamer nog niet in dus even met haar gekletst en wat tips gevraagd. Zij woont nu 5 jaar in Israël maar gaat volgend jaar terug naar Nl want ze vind de Israëliërs steeds minder vriendelijk en ze zijn onbeleefd. Nou begrijp precies wat ze bedoelt whah. Ze zijn totaal gefrustreerd. Dus ik ga aan de wandel en Jaffa verkennen, de florentine, nevde tzek ( hippie achtig wijkje), Carmel market met hapjes soort foodhal markt. Super gezellig met allemaal muziek eet standjes maar ook speelgoed. Van alles! Echt leuk even over heen te slenteren. Ook echt super veel linten en stoffen winkels hier. Overal kunst en gezellige cafeetjes en restaurantjes dat is wel echt super geZellig!
Je hebt trouwens ook een nieuwer gedeelte dat juist heel hip is en modern.

In Jaffa het oude centrum ook veel tapijt winkeltjes en lekker door de oude stad geslenterd. Wel nog erg oud hoor maar wel gezellig. En overal mannen met keppeltjes. Daarna lekker langs het strand geslenterd was toch lekker 20 graden heerlijk! En ff op een terrasje gezeten! Was een leuk eerste dagje zo! Savonds nog super gezond gegeten een eggplant Schnitzel met air friyer patatjes en daarna nog even lekker gelezen in een hangmat in de bar. Super leuk barretje in mijn hostel met hangmatten en muziekjes. Nog 2 meisjes uit Duitsland leren kennen die een maand door Israël reizen. Ze hebben vrijwilligerswerk gedaan en Zijn door heel Israël een beetje gegaan. Ze vonden Jeruzalem het leukste eigenlijk. Nou ga het meemaken want ga er morgen heen. Daarna lekker gaan slapen want was een lange dag.

Volgende dag
Heerlijk geslapen maar heel vroeg op. Moest om 5:15 opstaan want moest om 6:00 een taxi nemen naar een ander hotel vanuit waar mijn toer begint naar Jeruzalem Bethlehem en de dode zee. Taxi gepakt naar het Grand Beach Hotel. Met een jochie, de taxi chauf van 24 gekletst die het raar vond dat ik 28 was en vond dat ik op een Rus leek. Nouja aangekomen in het hotel was ik eerst een hele tijd de enige. Vervolgens kwam er een man uit costa rica die dezelfde tour zou gaan doen. Maar de tijd verstreek dus ik bellen om 6:40 ze zouden om 6:30 er moeten zijn. Kreeg ik een vent aan de lijn die niets van een tour wist en mijn referentie nummer en het bedrijf waar ik mee had geboekt deden ze geen zaken mee. Dusss dat. Nou de costa Ricaanse meneer die Marco heet kwam ik achter ging bellen zelfde verhaal. Wij bellen met getyourguide waar we het hadden geboekt. Ja foutje maar we konden het geld wel terug krijgen. Nee wij willen gewoon de tour heb al een taxi alles geregeld, vroeg opgestaan wat een kut organisatie zeg. Dus ik en die costaricaan naar andere mogelijkheden zoeken. Het was inmiddels al 7:10 alle tours vertrekken om 7:15. Nou het komt er nu op neer dat we een privé toer gaan doen. Voor 100 euro pp meer dan deze trip was. We moeten nu eerst met het openbaar vervoer naar Jeruzalem. Is 50 min en kost niks. 3 euro ofzo.. en dan krijgen we een vriend van de man van de receptie (die heeft het geregeld en medelijden met ons had)van het grand beach hotel die ons Jeruzalem gaat laten zien, Bethlehem en de dode zee allemaal privé. Whaha dus dat is dan wel weer mooi. Het is wel incl tour door Jeruzalem en Bethlehem en bij die vorige toer kwam daarvoor nog 40 dollar erbij dus uiteindelijk 60 euro duurder Maarja wel luxe met een privé gids whaha. En hij brengt me weer thuis bij mijn hostel. Wat een gedoe zeg en een avontuur. Ben ik ff blij dat ik die costaricaan tegen kwam anders stond ik daar half 7 sochtends helemaal alleen te wachten op niks! En dan de Israëlische receptionist wel aardig was en me ging helpen met een vriend van hem Pfff. Nouja ik zou ook wel voor 400 dollar (200 dollar pp) een dagje mensen rondleiden naar plekjes whaha. Dusss gaat nu uiteindelijk toch nog door! Ben benieuwd!

Jeruzalem
Aangekomen bij het busstation. Aardige man Ahmed die ons opwacht. Hij brengt ons eerst naar de olijfberg, dan Jeruzalem oude gedeelte en geschiedenis daarna Bethlehem en dan de dode zee en dan brengt hij ons terug naar het hotel. Deze gids is vriendelijk maar er zijn hier ook veel oorlogen en culturen die elkaar niet moeten. Eigenlijk hetzelfde wat de andere taxi chauf zei dus in Israël is het eigenlijk allemaal zo vriendelijk nog niet met alle oorlogjes. Tussen de Arabische mensen en de joodse mensen. Ze hebben ruzie over jerusalem. Van wie het is Arabisch of joods. Maar eigenlijk is het gewoon voor iedereen joh wat een gezeur. Whaha. Geloof is dus helemaal niet zo vriendelijk. De Westbank waar Bethlehem dan weer ligt is Palestijns. Snap der eigenlijk niks meer van maar de Westbank waar Bethlehem ligt schijnt goedkoop te zijn dus dat is mooi.

Mount Zion
Vanuit daar kwamen we Jeruzalem in. Mooi plaatje! Davids tomb een olijf berg en Jezus heeft hier gebeden dus een holy place voor de christenen maar ook voor de islam want die hebben de Koran op de muur gekwakt. Nu is het dus een soort van kerk moskee waar christenen en de islam samen komen en er wordt gebeden. Zoiets begrijp ik eruit maar dat komt omdat Jeruzalem voor iedereen is begrijp ik

Moslim gedeelte en joods gedeelte en christelijk gedeelte. Ze mogen aan beide kanten komen maar er niet gaan wonen. Klaagmuur gezien nou dat is gewoon hetzelfde als een normale
Muur maar er worden dromen opgeschreven. Nou ik vond dat niet zo bijzonder al is de sfeer wel heel indrukwekkend. Moslim gedeelte en joodse gedeelte! Overigens mag je wel gewoon als
Moslim met iemand gaan van het joodse geloof en dan mag je kiezen waar je gaat wonen het is wel heel duur. Ook de christen wijk in gegaan weer een heel andere sfeer. De heilige kerk in geweest heel indrukwekkend.De 14 stations van de pelgrim afgelopen. Over de geschiedenis en die eindigen in de heilige kerk.

Jeruzalem was iig erg indrukwekkend en veel geleerd van de gids! Echt een spectaculaire plek om te zijn ondanks dat ik niet geloof. Hele aparte sfeer maar wel mooi daar te zijn. Jeruzalem is trouwens groter dan Tel Aviv. Het nieuwe gedeelte van Jeruzalem daar wonen de meeste maar dat is gewoon een stad. Het oude gedeelte is waar de geschiedenis zich heeft plaats gevonden.

Bethlehem Westbank palestina
Langs de banksy wall met allemaal graffiti. Ik ben trouwens nu niet eens meer in Israël maar in Palestina, gewoon een ander land. Bethlehem ligt dus helemaal niet in Israël. Israël mensen en Palestijnse mensen mogen niet zomaar elkaars land in. Alleen gidsen en dokters enzo en toeristen!
Maar wij zijn dus naar de kerk geweest waar alle christenen heen gaan en de beroemdste kerk waar jezus is geboren. Daar is een kerk omheen gebouwd maar je ziet nog de ster waar hij geboren was.indrukwekkend! Daarna geluncht bij een Palestijns falafel achtig iets. Daar hebben we humus gegeten met falafel dingetjes. Was heerlijk. Daarna op naar de dode zee!

Dode zee
350m beneden zeelevel. Tel Aviv is 0 dus de zeelevel en Jeruzalem is 900 m boven zeelevel. Even wat feitjes. Onderweg naar de dode zee was een woestijn langs de kant van de snelweg. Nouja soort van.. met steeds groepjes tenten enzo.. daar leven de bedoeïenen. Ze leven in de Westbank en mogen niet naar Israël begrijp ik van de gids. Ze hebben geen school, elektriciteit boeit ze allemaal niet. Ze zijn Palestijns en hebben schapen. Langs jericho de oudste stad en die is ook Palestijns. Nou de dode zee. Wat zal ik erover zeggen... het is erg zout. En als je het eenmaal in je oog krijgt blijf het prikken. Punt 1 was ik het al Zat met de zee ingaan. Er zit modder en dat is glad dus ik viel meteen. Punt 2 Mn eerste drijfpoging ging perfect was lekker aan het drijven totdat er een golf aankwam. Zoo pats in Mn gezicht. Zout in Mn mond oog alles wat een verschrikking. Nouja heb ff gedreven in de zee voor 5 min en was het alweer zat. Dus lekker douchen en maar kijken naar de andere met modder insmerende toeristen. Schijnt goed voor je te zijn. Ach ik was er al ingevallen dus zat onder de modder. Mn schoonheidskuur weer gehad. Ik ben trouwens wel blij met deze privé tour hoor. De Gids Ahmed weet alles. Je kn hem alles vragen, een foto stop van alles. Bij die andere tour werd je gewoon steeds gedropt dus het is echt wel de moeite waard. Vooral jerusalem! Echt een mooie indrukwekkende stad en tour! Nog even eten in Mn hostel, spullen pakken voor morgen, de Jordanië toer. Weer vroeg op. Vertrekken 6 u sochtends met overnachting en nog even lezen en dan op naar morgen!

  • 11 December 2018 - 15:18

    Jenny:

    Wat een verhaal en wat een avontuur!
    Heb jij weer! Cruijf toch weer gelijk!
    Geniet lieverd en take care!

  • 11 December 2018 - 15:24

    Corrie:

    Jeetje mop, beangstigend allemaal ,Wat n malloot die chauffeur Maar zo zijn er meer daar lees ik
    Wel ontzettend veel gezien op een dag ,wat een mazzel dat die Costaricaan er bij was .Morgen Jordanië hoop dat het daar stuk gezelliger en de mensen vriendelijker
    Hoe lang blijf je daar!!! Dan weer terug naar die onaardige mensen
    Zal blij zijn als je weer veilig hier bent ,Pas goed op en blijf extra alert met alles en iedereen
    Wanneer kom je weer thuis Hele dikke knuffel ,en geniet in Jordanië

  • 12 December 2018 - 07:59

    Ruud:

    Rare jongens die Israëliërs. Pas maar goed op met wie je omgaat.
    Take care en geniet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Tel Aviv

Nieuw zeeland, Fiji dubai

Nieuw zeeland Fiji dubai met mama

Recente Reisverslagen:

14 December 2018

Jordanie

11 December 2018

Tel aviv, jeruzalem, betlehem en de dode zee

28 November 2017

Fiji en dubai

24 November 2017

Fiji

21 November 2017

End NZ
Rachelle

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 73090

Voorgaande reizen:

03 November 2017 - 02 December 2017

Nieuw zeeland, Fiji dubai

01 November 2015 - 23 December 2015

syberie express

17 November 2013 - 18 Januari 2014

Zuid Amrika

22 Oktober 2009 - 23 Januari 2010

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 Maart 2010 - 30 November -0001

wereldreis

Landen bezocht: