13-12 tot en met17-12 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu 13-12 tot en met17-12 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

13-12 tot en met17-12

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

18 December 2009 | Nepal, Kathmandu

13-12-09 tot 18-12-09

Zondag de bus trug was weer een ramp! Als je denkt dat er geen mensen meer in de bus passen is de bus nog niet vol. Egt te erg de mensen hangen zelfs met hun hoofd uit het raam omdat het niet meer past. Maar goed ben weer veilig in Sankhu aangekomen.

Maaarrr.. eenmaal in Sankhu aangekomen had Climmy, een andere vrijwilligster uit 't huis de voordeur op slot gedaan. Normaal gesproken hebben we een cijferslot maar nu was er ook een slot met een sleutel. Ik was dus met Tamara wat eerder gegaan en we wisten niks van dat slot af. Ook namen de andere hun mobiel niet op. Dusss... we hebben 2 uur in de gang friends gekeken op mn laptop haha!

Waar ik trouwens nog steeds niet aan kan wennen hier is dat alle mannen met elkaar hand in hand lopen. Egt heel gek. Je mag niet met man en vrouw in openbaar hand in hand lopen maar wel man en man en vrouw en vrouw. Sommige mannen leggen ook gewoon hun hand op elkaars kont en das heel normaal! Haha. Ook als ik op het DCC werk slaan die missen wel is hun arm om me heen. Maar dat is in deze cultuur dus heel normaal. Wel grappig om te zien.

Maandag begon de week weer. Ik sliep gister op de grond bij Climmy in de kamer omdat Tamara erg ziek is. Dus het leek net een soort slaapfeestje. Maar de week begon dus weer. Ik moest me mondkapje wel weer op, op weg naar mn werk want al die auto's die blazen allemaal stof in je gezicht. Ook heb ik vandaag wat fotos van me koerta gemaakt, die zal ik even op mn hyves zetten zodat jullie weten hoe ik er hier bij loop. De dag ging maandag best wel snel. De hele dag door kreeg ik di keer nootjes van de kinderen, egt heel lief! Alle kinderen hebben vandaag nieuwe sokken gekregen en waren helemaal trots. Ik moest er dan ook allemaal fotos van maken en 1000x zeggen deri deri raamro (heeel mooi). De kinderen hebben deze week toetsweek, alleen maandag en dinsdag, dus ze zijn een beetje gespannen. Maar ik heb vandaag hun rekenentoets nagekeken en er zijn er maar 2 gezakt voor de test. Die snapte er dan ook egt werkelijk niks van. Je hoeft hier maar 17,5 punt van de 50 punten goed te hebben. Dus je kunt nagaan hoe slecht hun het dan hebben gedaan!

De huiswerkklas s avonds was dit keer erg gezellig. De powercuts beginnen nu steeds vaker en langer te worden, dus heb nu vaak egt maar 6 uur stroom. Maar s avonds was er dus geen licht, dus hoe moesten de kids hw maken ook zeiden ze dat ze geen hw hadden. Dat zeggen ze steeds en ik geloof er niks van maar goed! Kan moeilijk al die tassen nachecken. Maar het was egt super gezellig we hebben een uur lang gedanst. De kids gingen zingen en we gingen omstebeurt dansen en ze hadden me camera gevonden en hebben egt een uur lang fotos lopen maken. In het andere lokaal was de hw begeleiding niet zo geslaagd. Climmy kwam binnen en daar hadden ze ruzie en was er 1 aan het huilen. Maar toen heb ik die bij mij in et lokaal gelaten en toen deed ze even later wel gezellig mee.
Normaal gesproken zit ik met hw klas egt 3 kwartier te wachten, want ze stellen geen vragen over hun huiswerk maar nu heb ik bedacht dan maar gwoon lekker met ze te praten en wat extra aandacht te geven.

We zijn bezig met het Sankhu huis om een sportdag te organiseren voor de kinderen van onze scholen. We willen in totaal op 4 scholen een sportdag organiseren met allemaal leuke spelletjes en kleine prijsjes. Volgende week woensdag gaan we de sportdag op Rosa's school houden. Zij heeft meer dan 200 kids dus wordt vast een chaos maar ook heel gezellig. Op mijn schooltje gaan we het waarschijnlijk de eerste week van Januari doen maar dat wordt niet zo moeilijk want het zijn maar 26 kids. Maar het is wel een super leuk projectje! Daar zijn we nu dus ook druk mee bezig.

Dinsdag heb ik s'morgens tijdens circle time (eerste half uurtje van de dag) de kids weer nederlands geleerd. Ze vinden het helemaal leuk. Uit hun hoofd kunnen ze nu goedemorgen, tot morgen, tot ziens en hoe is het. Heel schattig! Daarna hadden ze badderdag. Ik heb toen lekker in het zonnetje zitten niksen en om half 12 ben ik weggegaan.
Ik heb namelijk bedacht om het me zelf een beetje leuk te maken. Ik wil 1 dag of 1 middag in de week iets anders gaan doen omdat ik op het DCC zo weinig kan doen. Vandaag ben ik naar het ziekenhuis geweest om bij Climmy een kijken te nemen en te helpen met de spelletjes. Het ziekenhuis ziet er daar heel mooi uit, het schijnt 1 van de mooiste van Nepal te zijn. Het is gespecialiseerd in brandwonden en plastische chirurgie. De meeste patienten die ik vandaag heb gezien hadden brandwonden. Dit was best eng. 1 jongen zn hele gezicht was verbrand. Een andere man had totaal geen benen meer. En toch waren ze heel enthousiast, ze gingen meedoen met de spelletjes die Climmy en ik met ze deden. Sommige deden mikado, andere paaltjesvoetbal en het laatste spelletje was jeux de boulle. Dat was tog wel het leukste. De man met het verbrande gezicht was helemaal trots op zichzelf als hij een spelletje had gewonnen, hij sprong dan op en neer en het was heel leuk om te zien!
Al die kleine hummeltjes ook daar, met verbrande armpjes. Ik kon de brandwonden niet zien hoor want ze hadden verband om maar het was wel heel zielig om te zien. Het ziekenhuis was wel heel mooi. Ze hebben een hele grote binnenplaats van gras waar je met visite lekker kan zonnen en zitten. Ja ik had me iets anders voorgesteld van ziekenhuizen hier. Maar dit is dan wel 1 van de beste ziekenhuis in Nepal. Het was leuk om het een keertje te zien. S' avonds had ik weer hwklas omdat Tamara nog steeds ziek is en ik ga liever naar de huiswerkklas dan te koken haha. Maar de kids waren weer vet druk en hadden weer geen huiswerk. Dus ze hebben me haar gedaan en gedanst op mn muziek van mn tel!

Ook heb ik van het weekend gehoord dat er geen vrijwilliger meer op mijn plek komt deze periode dus daar ben ik wel blij mee. Ze hebben dan tog een beetje naar me geluisterd. En ik heb er nu wel weer zin in. Deze vrijdag is er weer kind van de maand! Dan komen alle kinderen bij elkaar en dan is het vet spannend welk kind dan gewonnen heeft en wat kleine cadeautjes krijgt. En volgende vrijdag, op 1e kerstdag, komen alle ouders ook naar school om de uitslagen van de toetsen te horen die de kids hebben gemaakt deze week. Nou ja tis altijd afwachten of alle ouders komen omdat de meeste moeten werken maar ik vind het wel leuk om die een keertje te ontmoeten eigenlijk!

Woensdag was weer een gewone dag. Ik heb weer een verhaaltje vertelt en de kids luisterden aandachtig. Voor de rest het gebruikelijke. Ik heb trouwens een vet leuk idee! Ik heb met de docenten overlegd en die vonden het ook helemaal leuk. Maandag gaan we met zn allen op de foto met de hele school (35 kids). En ik wil ze dan als ik wegga allemaal een foto geven van de hele school met mezelf erop. Dat vind ik wel een leuk afscheidskleinigheidje. Ook laat ik 1 hele grote foto maken zodat ze die in het kantoor kunnen ophangen. Ze hebben namelijk bijna geen fotos op het DCC en de kids zelf al helemaal niet. Dus dat leek me helemaal top! De docenten waren ook dolenthousiast. Dus maandag gaan we dat heel professioneel doen met mijn digitale camera.

Woensdagavond hoorde ik van Rosa dat er zondag maandag en dinsdag weer stakingen zijn. Dussss we besloten woensdagavond om donderdag middag al naar Kathmandu te gaan en dan zaterdag weer terug te gaan. We werken deze week dus nu ook zondag ipv vrijdag. Hier baal ik eigenlijk best van dat ik het heb voorgesteld want ze hebben zondag 3 uur nepalees maar goed.

Donderdag ging het op school best goed, het was maar een kort dagje. Smiddags tassen gepakt en naar Kathmandu gegaan. We liepen naar de bushalte om de bus naar Kathmandu te pakken, stond er een bus vol met docenten van Rosa's school.
Die hebben ons dus gratis naar Kathmandu gebracht. Wat een avontuur die bus reed egt vet hard (normaal doen we er 1,5 uur over en nu 3 kwartier), de docenten hoorde niet zo vrolijk te zijn want ze gingen naar het huis van een overledenen. Als er hier iemand is overleden zijn ze daar trouwens 18 dagen mee bezig. De 1e dag, 3e, dag, 8dag, 13e dag en 18e dag is er dan iets. Heel bizar! Maar goed de docenten waren vet vrolijk en lachten de hele tijd en gingen grapjes met ons maken. Jaaa het was egt grappig dat we door hun werden meegenomen.

In Kathmandu aangekomen heb ik lekker een pizzatje gegeten en s'avonds met Donna op de kamer lekker een filmpje gekeken. Dat was het eigenlijk...

Tis nog maar 4,5 week ong. En er komen alleen nog maar leuke dingen. We hebben nog 4 sportdagen op de Sankhuplekken, kerst, oud en nieuw. Dus het gaat helemaal leuk worden al ga ik jullie natuurlijk wel missen met deze feestdagen!!

heeel veel kusjes

• 20 December 2009 - 13:38

BertBirgitJaraMika:

Ha die shellie,
    Eindelijk weer eens een reactie via de site.
    Als we het zo lezen gaat het allemaal goed en vermaak je je wel. Vast wel moeilijk zo ver weg.
    Inderdaad gaat het al weer erg snel de tijd.
    Wij hebben net een hele grote sneeuwpop gemaakt, ligt bijna 10 cm sneeuw in Nederland, is helemaal wit overal.
    Birgit,Jara en Mika hebben nu kerstvakantie.
    Zo werk ze weer en leer de kinderen maar veel nederlandse woordjes. Het dansen gaat vast erg goed.
    Liefs van ons 4en.

• 21 December 2009 - 20:14

Oma Suze En Opa Piet:

Lieve Rachelle.
    Wat maakt jij leuke dingen mee en doet goedwerk wij zijn tros op
    je,bedankt voor je kaart met de tempel.Wij wensen je hele fijne feestdagen.
    kusjes,oma en opa.groetjes uit Markelo.