potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

potosi

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

29 November 2013 | Bolivia, Potosí

Bolovia
Na de Salt flats gaan we nu naar de zilvermijnen in bolovia. 3,5 uur in de bus naar potosi. Bij hotel aangekomen eerst naar kerkje geweest waarbij je heel het stadje kon zien super mooi! Daarna lekker nachos gegeten. Daarna een film gezien over de zilvermijnen over een jongen van 14 die werkt in de zilvermijnen. Hoe het leven er daar aan toe gaat. Het is super gevaarlijk met al de explosies en wagonnetjes Die er doorheen scheuren. Ook al dat stof. Een mijnwerker wordt gemiddeld maar 40 jaar oud. En morgen krijgen we een rondleiding van dezelfde jongen als de film hij is alleen nu inmiddels 18 jaar. Echt super zielig voor 4 dollar per dag. En echt super gevaarlijk. Er werken zon 800 kinderen in die gevaarlijke mijn. Meestal moeten kinderen die alleen opgroeien met hun moeder in de mijn werken omdat de moeder niet voor zoveel geld kan zorgen. Ze gaan wel af en toe naar school. Maar meestal komen de kinderen nooit meer uit de zilvermijnen en blijven er voor altijd werken. Dat ga ik morgen dus zien.

Savonds gingen we nog even een hapje eten en zijn daarna met n groepje nog wat wezen drinken. In een Karaoke bar. Niet egt gezongen alleen want wat gebeurde daar nou in die kroeg. Ik dacht 2 Bolivianen beetje aan knuffelen en nep vechten... Maarrr neee huppa ze lagen op de grond. 1 had een bloedneus was dus gewoon een gevecht gaande. Niet echt spectaculair binnen 1 min was die andere gast uit de kroeg maar daarna gingen wij maar weg. Nou ben super benieuwd naar morgen naar de zilvermijnen.

Zilvermijnen
We werden om 10 u opgehaald. We gingen eerst naar de zilvermijnen markt waar we spullen voor de mijnwerkers konden kopen en aan hun geven. We konden dynamiet kopen, handschoenen, alcohol, sapjes en coca bladeren. Mijnwerkers werken namelijk soms wel 24 u achter elkaar en dan eten ze coca bladeren dan heb je geen honger en dorst en je voelt je een beetje high. We kregen het in een plastic zakje en hebben het aan de mijn werkers gegeven. Gelukkig heb ik geen kinderen in de mijn zien werken. Maar we zijn echt 2,5 uur in de mijn geweest. Super gevaarlijk ook hoor je opeens allemaal stenen vallen en explosies. We waren wel gekleed als mijnwerkers met zon helm ook en een lamp erop. We hebben de mijnwerkers echt zien werken. Heel zwaar werk is het. De mijn werkers geloven in een soort duivel. De tio zo noemen ze hem. Ze eren hem door sigaretten te geven, coca bladeren, alcohol, en ze slachten lama's en gooien het bloed vd lama over de mijn en dan denken ze dat ze niet doodgaan en dat het niet instort. Ik vond de mijnwerkers eerst echt super zielig maar blijkbaar verdient mijnwerker nog het meest in bolovia. Het was in ieder geval super interessant om te zien. Die jongen vd film v gister was er ook maar hij werkt niet meer in de mijnen. Was in ieder geval een super ervaring. Ze zoeken naar zilver, en andere mineralen. Maar als ze puur zilver vinden zijn ze rijk en hoeven niet meer te werken. Laatste keer was dat 8 jaar geleden puur zilver 6 meter lang. Maar ze blijven er in geloven dat ze meer vinden. Was wel zwaar 2,5 uur onder de grond je kan bijna nergens rechtop staan dus je moet de hele tijd bukkend lopen. Maar was iig heel indrukwekkend! Daarna geluncht bij een vet vies restaurantje en daarna gerelaxed.

• 29 November 2013 - 21:52

Corrie:

Heftig hoor om te zien hoe die mensen moeten werken in die vreselijk gevaarlijke omstandigheden .Echt heel triest dat dit nog steeds gebeurt,Vies restaurant ,en nu... hoop niet ziek.Echt heel indrukwekkend allemaal ,Have fun ,liefs uit NL