Namibia, Botswana, Zambia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu Namibia, Botswana, Zambia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

Namibia, Botswana, Zambia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

23 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier komt dan mn tweede verslag. Het heeft even geduurd maar er is dan ook echt bijna geen internet te bekennen hier.
Ik moest bijna elke dag voor 7 uur opstaan. Meestal om 5 uur omdat we de hele tijd lange dagen moesten rijden.

Ik ben naar het grootste zeehonden gebied geweest. Daar waren echt duizenden zeehonden bij elkaar, heel indrukwekkend om te zien. Daarna gingen we naar Spitzkoppe. Dat is een saai plaatsje in de bergen. We kwamen daar vroeg aan en er was echt niks te doen. Ja de vogelspotters, hadden het naar hun zin. Er zitten in mn groep een hoop vogelspotters, daar is niks mis mee hoor, maar met elke activiteit moeten we stoppen voor vogels. In Spitzkoppe heb ik mn eerste slang gezien. Het was een boomslang, heel smal en klein, maar giftig.

Ik ben naar Etosha National park geweest en heb daar leeuwen, giraffen, olifanten etc gezien in het wild. De eerste dag hebben we eigenlijk in 2 uur alles gezien. De volgende Dag moesten we vroeg opstaan en gingen de hele dag door het park rijden op zoek naar dieren maar zagen helemaal niks. Het was dus erg saai en ben gaan slapen. Ze gingen de hele tijd stoppen alleen voor vogels.
S’avonds waren we naar een waterplaats gegaan bij onze campsite. Daar was een neushoorn water aan het drinken. Op deze camping liepen wilde vossen rond. Eigenlijk op elke camping waar we logeren zijn wel enge dieren te vinden. Dus als je snachts naar de wc moet, moet je uitkijken.

Ik heb de Bosjesmannen ontmoet. Dit was echt zoooooo cool! We kwamen aan met onze truck en alle kids kwamen op ons afgerend. We hadden ballonnen voor ze gekocht maar de kids waren niet lief. Ze gingen me aanvallen. Haha. Ik had namelijk de ballonen en wou elk kind der eentje geven. Maar als ze er al 1 hadden kwamen ze weer om een ballon vragen en als ik ze niet gaf gingen ze me schoppen. Echt wilde kids daar. Maar we kregen dus een rondleiding van 2 bosjesmannen. De mensen dragen dus echt alleen lappen. De mannen hebben een soort lappenstring. En de vrouwen een soort lappenrok en alleen over 1schouder een soort draaglap om hout in te dragen.
De 2 mannen lieten ons heel het bos zien waarin zij leven. Ze lieten ons bomen zien waarvan je de vruchten kunt eten. Voor hun is dit een snack, wij aten ook zon vrucht maar het was vet vies. Ze lieten ons de bomen zien, welke je moet gebruiken als medicijn voor je keel, ogen, als je bent gebeten door een slang etc. Heel interessant. Ze lieten ons zien hoe ze vuur maken, een vogelvanger, hoe ze hun wapens maken. Echt alles lieten ze zien. S’avonds hebben ze voor ons opgetreden. De vrouwen maken de beats en de mannen gaan dan rond het vuur met hun kont shaken. Heel aparte dans maar wel grappig om te zien. Ollie, een jongen uit mn groep ging met ze meedoen. Hij had om zon lap gevraagd en ging toen in zon lapstring met ze dansen. Echt grappig. S’avonds sliepen we ook op het terrein van de Bosjesmannen. Tegenwoordig mogen de Bosjesmannen niet meer in het bos wonen van de overheid. Dus ze leven nog wel in het bos maar ze slapen alleen op het terrein buiten het bos.

Voordat we naar een coole camping gingen in Namibia hadden we een plasstop in de bosjes. Maar daar werd je dus aangevallen door bijtende mieren, haha we hebben het uitgegild Hanne en ik en iedereen lachte ons weer is uit. Op de camping aangekomen, had je daar de coolste wc’s en douches. Echt geweldig. De wc’s stonden op de gekste plekken. Je had een wc die heette de troon. Dan had je dus armleuningen. De douches kwamen uit bomen en dan leek het of je in het bos aan het douchen was. Je had er ook een kooi waar we in hebben gezwommen. In de rivier zwemmen kroko’s en nijlpaarden en dan kunnen ze niet bij je komen. Dus dat hebben we gedaan maar het was toch best spannend want de hele tijd hoor je allemaal geluiden. S’nachts hoorde je allemaal nijlpaarden. Die zijn heel gevaarlijk, ze hebben de meeste mensen gedood. En s’nachts hoorde je ze op onze campsite, ze maken vet veel lawaai en komen dus op het land. Ik heb er gelukkig geen 1 op het land gezien, maar wel vet veel gehoord.

Ook ben ik in Botswana geweest op de Okavango Delta. Dat is een soort eiland met helemaal niks. We werden met kano’s naar de camping gebracht want er is geen weg daar naar toe. Daar hebben we een kanotour met bushwalk gedaan. Weer op zoek naar dieren op dat eiland. Eigenlijk best gevaarlijk want er zijn daar 4 beesten van de big 5. Waaronder een luipaard, en die zie je dus helemaal niet door het hoge gras en riet. En wij liepen daar gewoon beesten te zoeken maar hebben dus weer niks gevonden en bleven alleen maar stil staan bij vogels. En het hoge riet was vet moeilijk om door heen te lopen. Daarna gingen we weer varen met de kano en kwamen nijlpaarden tegen in het water. Je kan niet te dicht bij ze komen want dan vallen ze je aan. Dus onze gidsen van onze kano’s waren volgens mij een beetje bang want ze gingen opeens vet hard varen. Aangekomen op de camping mochten we zelf het kanoën proberen. Maar het gaat heel raar. Je hebt alleen 1 stok met 2 poten en daar moet je je mee afzetten. Het is echt moeilijk en ik kon er niks van. Toen gingen Hanne en ik samen proberen in zo’n kano te varen. Het ging om de balans anders val je dus. Nou je raad het al onze balans was te slecht en ik viel dus in het water, waar de nijlpaarden en krokodillen zwemmen. Ik wist niet hoe snel ik weer in de kano moest klimmen. Ik zat helemaal onder het riet want was midden in het riet gevallen en iedereen had het gezien ze pesten me er nog steeds mee.
S’avonds gingen we met een motorboot varen. Toen hebben we een hele nijlpaard familie gezien. ZO vet! Echt 11 nijlpaarden bij elkaar. Ze gingen springen in het water en alles en geluidjes maken. En ze vonden het niet erg dat we er waren, ze kwamen steeds dichterbij maar vielen ons niet aan. Maar we zagen ze echt van heel dichtbij het was echt geweldig om ze van zo dichtbij te zien.

Trouwens he mijn tentgenoot Mary is echt een hel!! Wanneer je mag uitslapen tot 8 uur. Dat is 1 keer gebeurd. Gaat zij om 5 uur der tas opnieuw inpakken, ze maakt je snachts wakker als ze een uil hoort of iets, ze snurkt, ze laat de tent open zodat je wordt gestoken door duizenden muggen. Ze is minstens 3 keer per nacht wakker en gaat dan naar buiten beesten spotten, als we gratis in een tent met bed mogen slapen in plaats van een buscamp. Dan protesteert zij tegen omdat in het schema een bushcamp staat en moeten we dan op een bushcamp slapen (gelukkig heel fijn regende het, en ging de bushcamp niet door en werd het toch een bed woehoe), op alles protesteert ze, als we vroeg opstaan wil zij de zonsopgang zien en moeten we een uur op der wachten, overal maar echt overal moet ze fotos van hebben, dan zit je met haar in een kano en iedereen vaart en dan zegt zij stop ik wil een foto, en dan dan 1000x. Echt geloof me. Ze houd van slangen, vogels, bomen en zadelt iedereen er mee op. Ze blijft ook vragen stellen aan de gids waardoor de bushwalk etc langer duurt. Echt iedereen vind er maar raar maar IK moet dus elke nacht met haar slapen. Gelukkig is deze periode bijna afgelopen en slaap ik niet meer met haar in een tent!!

Na de Okavanga Delta in Botswana reden we weer terug naar Namibia. Nou ja dat was het plan. In deze 2 weken is de truck minstens 7x stuk geweest. Soms hele lange reparaties en soms wat kortere. Deze dag moesten we dus 6 uur wachten tot de truck weer heel was. De truck, heet Christie, ze is 23 jaar oud (Ja, echt ze heeft een naam), en is dus constant stuk omdat ze te oud is. In deze 6,5 week die er over is van deze trip zal de truck nog wel een paar keer stuk gaan. Na een lange rit kwamen we in weer in Namibia aan. En gingen naar bed.

De tenten opzetten wordt trouwens steeds makkelijker, het is steeds sneller klaar, ook is het niet meer zo erg om elke nacht in een tent te slapen het valt eigenlijk wel mee. Ik begin er een beetje aan te wennen. Het lange rijden in de truck elke keer is wel vervelend. We rijden dagelijks 8 uur en daar wordt je vet duf van en je bent de hele dag moe. Gelukkig zijn er nu telkens wel wat meer activiteiten en is het niet meer alleen maar rijden.

Ook ben ik in Zambia waar ik nu mij verhaaltje schrijf. Het was een ramp om in Zambia te komen het duurde echt 2 uur. We moesten met een veerboot naar Zambia maar het waterlevel was te hoog dus we moesten met het water op onze knieën naar de veerboot lopen. Echt te grappig er zijn allemaal illegalen praktijken daar. Voor onze neus waren mensen aan het rennen met gestolen tv’s etc door het water naar de Makaros (dat zijn een soort kanos) en dan vluchten ze door het riet met de gestolen spullen echt te grappig. Politie probeert ze te pakken maar ze zijn zo langzaam dat het ze niet lukt en dus lukt het ze te vluchten. Ook worden er allemaal mensen voorgelaten op de veerboot, of ze dringen voor dus na een uur wachten waren we het zat en zijn in het water de autos gaan tegenhouden. Hanne ik en Ollie. Whaha te grappig ze werden boos op ons maar we wouden echt niet nog langer wachten dus na 2 uur waren we eindelijk in Zambia aangekomen. We slapen vanavond op een camping met allemaal mieren maar het is wel een mooie camping. En oooo ik ga zulke vette dingen doen deze komende 2 dagen!

Morgen ga ik een hele dag zo vaak als is ik wil abseilen, en anderen gekke sprongen, de dag daarna ga ik met de leeuwen wandelen en met ze knuffelen en daarna bungeejumpen met Nina een tandemsprong op de victoriafalls! Zo cool. Ik heb de Victoriafalls vandaag bezocht en het is zo mooi daar. Het is een vet grote waterval en je kunt bruggen over en je wordt helemaal nat! En overmogen ga ik dus van de brug afspringen, 111 meter.

Ik ga proberen weer wat fotos te plaatsen. Ik heb het in ieder geval heel erg naar mn zin. Helaas gaan mn vriendinnetjes uit Noorwegen wel overmorgen weg en hoop ik dar er een nieuwe leuke groep komt!

Het is weer een lang verhaaltje maar ik weet niet wanneer ik de volgende keer weer internet heb.
Echt hartstikke leuk al jullie reacties, bedankt!

  • 23 Maart 2010 - 18:04

    Rachelle Meijlink:

    eeey fotos plaatsen lukt niet internet is te traag en werkt niet! Sorry!!

    kusjes

  • 24 Maart 2010 - 06:25

    Corrie Brouwer:

    Hey lieverd
    Jammer dat het niet lukt de foto's te plaatsen.
    Maar des te meer om straks thuis te kijken.
    Wil ze heel graag zien
    Wat een geweldig verslag ,spannend allemaal hoor.
    Krijg wel kippevel van al de beestjes waar je over vertelt.
    Vreselijk die vogel spotters kunnen die niet een aparte vogelspotter trip doen hahaha
    En die Mary ,meid heb medelijden met je ,wat een draak.
    Maar jij heb ook rechten hoor jij heb ook gewoon betaald voor je reis,dus zij mag zich ook wel eens aanpassen.
    Doe een slaappilletje in haar drankje hahaha
    Jammer dat je vriendinnetjes uit Noorwegen weg gaan,maar wie weet wat voor leuke mensen er voor terug komen..
    Spannend hoor dat abseilen ,maar doe a.u.b. voorzichtig.
    Nou mop heel veel plezier ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Hele dikke knuffel.
    Ab en Corrie xxx

  • 24 Maart 2010 - 07:47

    Jan De Boer:

    Hoi Rachelle,
    Nepal was vergeleken met deze reis maar een tam schoolreisje als ik het zo allemaal lees. Ik vind het knap van je dat je het zo sportief op pakt. Veel succes en plezier nog. Ik leef met je mee!
    groeten
    Jan

  • 29 Maart 2010 - 08:47

    Bebijami:

    Ha die shellie,

    Wat maak jij toch allemaal mee zeg, ongelooflijk! Fijn dat je zo goed slaapt 's nachts, ben je in ieder geval goed uitgerust, misschien moet je er 's nachts gewoon een knal geven. Je ziet wel erg veel van de wereld op deze manier, wilde jij niet dansen met een bosjesman? Veel liefs en knuffels van ons 4en, Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

wereldreis

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2017

doha

03 Mei 2017

sri lanka 2

29 April 2017

1 e gedeelte sri lanka

24 April 2017

negombo

22 April 2017

kuala lumpur en Singapore
Rachelle

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 73448

Voorgaande reizen:

03 November 2017 - 02 December 2017

Nieuw zeeland, Fiji dubai

01 November 2015 - 23 December 2015

syberie express

17 November 2013 - 18 Januari 2014

Zuid Amrika

22 Oktober 2009 - 23 Januari 2010

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 Maart 2010 - 30 November -0001

wereldreis

Landen bezocht: