Update - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Meijlink - WaarBenJij.nu

Update

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

17 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Malawi, Tanzania

Jullie hebben een tijdje geen verslag van mij gehad omdat ik vaak geen internet had en al had ik wel internet was het alleen voor een half uurtje dus had ik geen tijd voor een verslagje. Maar wat heb ik de komende weken allemaal beleefd…

Na het bezoeken van het locale dorpje reden we naar een andere campsite in Malawi. We hadden een stop bij een marktje in Malawi. Daar moesten we lelijke kleren uit gaan zoeken voor een persoon uit de trip. Van tevoren hadden we al namen gegrabbeld uit de hoed. Het was heel grappig, het waren 2e hands vet lelijke kleren en die moest je dan kopen en de volgende avond moet de persoon er dan de hele avond in lopen. Na deze stop gingen we naar camping. Het was een leuke camping bij Malawi lake. Daar hebben we lekker gezwommen en gerelaxed. Haha ook heb ik 5 minuten gratis paardgereden in het water. S avonds hebben we met zn allen drankjes gedronken in de bar.

De volgende ochtend was echt verschrikkelijk. Ik heb gezien hoe een varken werd geslacht. Eerst zag je hem levend rondhuppelen en het was echt niet leuk. Ik kon hem dan ook echt niet s avonds eten wat een stom feest was dat varkensfeest. Overdag was er een village walk. We bezochten een schooltje en een ziekenhuis. We liepen nog niet de camping af of allemaal mensen volgde ons. We waren met 8 personen en elk persoon had 3 gidsen. Dat was wel vervelend ze bleven maar tegen je aanpraten. Wij dachten waarom lopen ze nou met ons mee maar dat was zodat je misschien op het laatst iets van ze zou kopen. Ik heb niks gekocht ik vond ze maar irritant. Het schooltje dat we bezochten was echt slecht. Er zaten 181 kids in 1 klaslokaal. Niet normaal! Maar je kon ze geen geld sponsoren want mijn gidsen vertelden mij (ze hadden zelf op die school gezeten) dat het hoofd van de school alles in zijn eigen zak stopt. De kids waren wel heel leuk ze wilden de hele tijd dat je bij ze kwam zitten en ze wilden hand in hand lopen. Ook wilden ze steeds op de foto en het dat terug zien. Na het schooltje gingen we naar het ziekenhuis. In Malawi heeft 1 op de 5 mensen HIV. Het ziekenhuis vertelde dat de meeste mensen met aids het erg slecht hebben. Ze hebben geen geld voor medicijnen etc. Het ziekenhuis had ook maar 1 dokter die er dag en nacht werkt.

Na deze walk was het tijd voor een volleybaltoernooi en daarna de cocktails. Na de cocktails was het dan tijd voor de verkleedparty. Dougie, de kok, had mij getrokken en had een vet saaie zwarte jurk voor me gekocht, het was niet eens lelijk en dat was de bedoeling. Andere hadden geweldige kostuums. Een glimmend badpak, jongens als meisjes verkleed etc. Mijn zwarte jurk hebben we dan ook een beetje verandert. Daarna gingen we met zn alle naar de bar en hebben we gefeest tot de late uurtjes.

Na deze dag gingen we naar de laatste camping in Malawi. Het was een leuke camping maar iedereen sliep al om 9 uur omdat de vorige avond zo laat was geworden. Ik kon alleen niet slapen. In onze tent (Anabel en mijn tent) liepen 10000000 mieren en de insectenspray was op dus we konden ze niet vernietigen. Ze waren werkelijk overal! Op mn kussen, in mn slaapzak, het was verschrikkelijk. Later hoorden we dat iedereen last had van dit probleem. Maar probeer maar is te slapen met een mierenepidemie! Maar ik heb het overleefd en ben eindelijk is slaap gevallen.

Mijn nieuwe job is trouwens pub manager. Dan ben je de baas over de kluis met geld en paspoorten, ik heb dus een belangrijke job! Maar normaal gesproken, de laatste trip niemand gebruikte de kluis vaak. Maar ik ben de Sjaak want bij mij wil iedereen er in 3 x per dag. Dus ik heb het zwaar.

Na Malawi zijn we aangekomen in Tanzania. Hier hebben we 3 nachten in hotels geslapen woehoe! Dit was een droom! Geen mieren, geen tent opzetten en afbreken! We gingen met de veerboot naat het eiland Zanzibar. De eerste dag hebben we in Stonetown doorgebracht. We kregen door een rondleiding. De eerste avond hebben we gegeten op de nachtmarkt. Hier kun je allemaal gerechten proeven voor vet goedkoop. Ik heb voornamelijk de pizzas en kruidenbroodjes gegeten.
De volgende dag begon de rondleiding pas echt. We gingen naar een kerk waar vroeger de slavenmarkt was. De laatste slavenmarkt was hier in Zanzibar Tanzania. Het was heel indrukwekkend om te zien. De slavenmarkt was een open slavenmarkt en ze hebben daar nu een kerk gebouwd voor nagedachtenis. Naast de kerk staan er beelden van slaven met kettingen. De slaven werden per boot vervoerd. Ze werden allemaal gepropt in een boot met 3 lagen, het was een hele kleine boot. Eerst stopten ze er 451 slaven in mar later in hetzelfde formaat zelfs 669 slaven. Voordat de slaven dan getekend naar de open slavenmarkt werden gebracht werden ze in een piepkleine kamer met helemaal niks getekend gevangen gehouden. Ze kregen 2 dagen geen eten of drinken en daarna werden ze naar de markt gebracht. Echt verschrikkelijk.

Na deze kerk gingen we naar de vis, fruit en vleesmarkt. Wat je daar allemaal ziet! Mannen op een fiets met achterop allemaal kuikentjes. Dode haaien, intkvissen, te vies voor worden. En de geur en alle vliegen die er ronddwarrelen op het vlees en vis. Maar ik hoorde dat het juist goed is van de vliegen dat betekent dat het eten vers is. Gatsiedarrie. Maar wel erg indrukwekkend.

Na de vismarkt gingen we een bomentour doen in de regen. Wij allemaal met paraplus in het boos naar verhalen over bomen luisteren, staand in de modder. Welke boom waarvoor wordt gebruikt en dit duurde maar liefst 2 uur. En dan de mensen van de groep die vragen blijven stellen over de bomen zodat het langer duurt. Grrrr. Daarna kregen we thee. Zelfgemaakte thee. Dat was best lekker. Na de thee kregen we een traditionele lunch in een huis. De mensen hadden speciaal voor ons eten gemaakt. Ik eet hier echt elke dag rijst, ik kan het bijna niet meer eten haha! Maar soms hebben ze het wel lekker klaargemaakt.

Na de tour gingen we met een andere veerboot naar het strand! Woehoe. 2 dagen chillen. Het strand was daar zo mooi! Witte stranden, blauwe zee, palmbomen echt een bounty eiland. S avonds barbecue. Dit was echt een paradijs.

Maar aan alles komt een eind en we moesten vroeg weg uit het paradijs. Waar we de 2 nieuwe mensen op onze groep verwelkomden en nieuwe taken kregen. Ik ben nu de backlocker. Ik moet nu elke ochtend en avond de bapgpacktassen uit de truck sjouwen. Ollie, de leider geeft me wel stomme taken. Andere hoeven alleen jerrycans met water te vullen eens in de 6 dagen of in het boekje kijken of alles goed gaat met de kitty (bedrag voor het koken) maar ja het moet maar.

Mijn leider heeft een oogje op het een passagier van de truck. Ze doen het stiekem en ze denken dat niemand het ziet maar iedereen weet het. En het is zo onproffesioneel want we weten dat ie een vriendin heeft het is dan ook de roddel van de dag steeds. Haha. En we volgen ze uiteraard om te kijken wat er gebeurd.

De dagen na Zanzibar heeft het echt 2 dagen geregend, en hard ook. Mijn slaapzak was doorweekt en daar mag je dan lekker snachts in slapen. In een natte tent in een natte slaapzak. Dat was wel even vervelend.

En op zon regenachtige dag was er een looptocht van 4 uur naar een boerderij en een mooi uitzichtpunt in de regen. Nou dat heb ik overgeslagen uiteraard. En wat bleek de boerderij was er niet eens meer en ik kreeg nog geld terug voor de tocht ook!

2 dagen later was er tocht langs de scholen, op een zondag, dus er was niemand te bekennen in de school zagen alleen de gebouwen en die zagen er vet goed uit!Na de scholen gingen we naar de waterval! Daar hebben we gezwommen in het vet koude water. Alleen de diehards hoor. De meeste van de groep zijn nogal saai en deden niet mee. Er waren visjes in dat water die je voeten gingen kussen. Het was alleen best gevaarlijk want je moest over alle gladde stenen lopen en 1 meisje is dan ook gevallen en was helemaal blauw. Gelukkig is er met mij niks gebeurd maar het was wel een avontuur.

Ook zijn we naar een project geweest met weggelopen kids. De kinderen worden op straat aangesproken om onderdak te krijgen in het huis. De voorwaarde is dat de mensen daar de kinderen helpen om weer contact met familie te krijgen en ze naar huis te brengen. Als kinderen zijn misbruikt wordt er gekeken of ze kunnen worden ondergebracht bij een ander familielid. In het tehuis waren op dit moment 75 kids. In de leeftijd van 7 tot 17. En er waren maar 4 meisjes. Dat komt omdat de kids op straat worden aangesproken en de meisjes zijn op straat moeilijk te vinden omdat z ede prostitutie ingaan. De kinderen mogen alleen vrijwillig daarheen worden gebracht ze kunnen niet zomaar kids oppakken van straat. Maar het was een heel goed project. We hebben een potje basketbal met de kids gedaan.

Na dit project gingen we naar Serenget National park. Dit was echt 1 van de mooiste ervaringen. We zaten daar in de jeep en gingen de wildlife opsporen maar alle dieren waren zo dichtbij en we hebben ook echt bijna alles gezien. De eerste dag was het real life national geographic. We hadden 2 leeuwen gespot en die gingen het opeens voor onze neus doen. Terwijl ze ons gewoon aankeken. Het schijnt paringstijd te zijn en leeuwen doen het dan elke 20 minuten. Ook hebben we gazelles, wild beasten, everzwijnen, olifanten, giraffen etc gezien. Maar we wouden vet graag een luipaard zien. De 2e dag hebben we er maar liefst 3 gezien! In een boom. En de laatste keer sprong het luipaard uit de boom. Ze liggen de hele dag in de boom dus dit was echt spectaculair! Ik zat met Kim, de Kitchings en Bel in de jeep. En wij spotte alles. Zo kwamen we terecht in een leeuwenkill. Er was een emapala gedood en een hele groep leeuwen was deze aan het opeten. Echt 15 leeuwen op 1 plaats. En 1 babyleeuwtje! Die wou ik vet graag zien. 5 minuten na deze geweldige ervaring zat SImba daar op een rots. 5 meter bij ons vandaan. Hij was verdrietig dat zag ik. Hij had natuiurlijk geviochten met scar en moest weglopen van de troep. Bij leeuwentroepen met vrouwtjes is er namelijk altijd maar 1 man, 1 leider en je kan de groep winnen door middel van een gevecht. Dus het was echt net SImba met zijn manen en hij was zo dichtbij! Niet normaal. Hij rekte zich langzaam uit en toen de andere jeeps kwamen uit onze groep was hij verdwenen. De giraffen versperde onze weg dus moesten we op ze wachten, maar deze giraf begon gewoon heel langzaam te drinken. Het duurde echt een half uur en hij bleef ons maar kauwend aankijken. Terwijl hij ons aankijk kwamen aan de rechterkant alle olifanten op ons aflopen heel langzaam. En stoken daarna samen met de giraffen de weg over! Hoe vet is dat. We hebben hyeanas gespot die wilderbeasten probeerde te doden maar ze liepen midden in de groep en het was vet grappig want het lukte hem niet hij was alleen. We hebben een cheetah gezien in het gras. De everzwijnen de pumbas van de leeuwekoning waren er ook. Het was echt net of je in de leeuwenkoning zat.

Ons team , team verrekijker, won! Wij hebben de beste momenten gespot. Maar Claire (1 van de Kitchings, dat is een stel) is de vogelspotter dus uiteraard hebben we ook voor veel vogels moeten stoppen helaas. Maar de jeep had een open dak dus dan ging ik gewoon even zonnen. Ook vroeg ik me af, eigenlijk pas in deze trip, weet je hoeveel verschillende mieren er zijn!. Je hebt rode, zwarte, kleine, grote, dikke,dunnen, bijtende etc. Dus ik vroeg het aan me gids van de jeep en hij moest lachen. Maar toen ik later in zijn gidsenboek keek zag ik wel mooi 12 verschillende miersoorten. Haha! We sliepen trouwens ook in het Serengeti national Park. Dat was nog best eng. Want tja leeuwen alles leeft om je heen. Als je snachts naar de wc zou moeten dan is het misschien wel een leeuw die daar op je wacht. Maar iedereen leeft nog! Savonds hebben we daar bij een kampvuur marsmallows gegeten en spelletjes gedaan bij het kapvuur.

De laatste dag was ik kookgroep en ben ik uitgegleden in de regen dus nu is me voet dik. Dat is best vervelend met al de looptochten in je schoenen.

De 1 nalaatste dag van de 3e periode van de trip was er nog een villagewalk in de regen! Dus weer met plu’s! We hebben rijstplantages, bananenplatnages gezien en een vet schattig schooltje met vet kleine kinderen die voor ons liedjes gingen zingen. Eigenlijk alles wat ze hadden geleerd in engels gingen ze voor ons doen. Ze waren gemiddeld 5 jaar. Dat deed me denken aan mn kindjes uit Nepal die leren precies hetzelfde. Daarna kregen we een overheerlijke traditionele luinch. Na de lunch gingen we naar een lokale markt waar ze van alles verkochten voornamelijk hout en schilderijen. Ik kan eigenlijk niks kopen omdat ik mn bagpack heb en die is al propvol. Maat met wat, haha een winterjas, sjaal, winterkleren. Ik heb maar 2 korte broeken meegenomen terwijl het hier vet warm is. Dus eigenlijk is mn bagpack vol met onbruikbare spullen haha. Op de lokale markt heb ik daarom toch maar een schilderijtje gekocht. Ze halen het hout er dan vanaf en rollen en papier op. Ik moest de mensen van onze groep helpen omdat ik heel goed ben in afdingen. Zo was ik dus eerst Bel aan het helpen en daarna Christina maar bij de zelfde verkoper. Hij vroeg weer een te hoge prijs. Dus ik zeggen meneertje zo duur is het in Amerika niet eens. Hij zegt tegen mij: ‘’ ik ken jou, jij was hier eerder’’ en toen begon ie me woest aan te kijken en tegen me te schelden in Swahili, de taal in Tanzania. Maar uiteindelijk toch goedkoop gekregen en toen ik wegliep was die nog steeds aan het vloeken, best eng.

Na de markt kwamen we aan op de campsite snake park. Ze hebben daar allemaal slangen, krokodille, uilen, aasgieren en schildpadden. De slangen allemaal achter glas gelukkig. Maar wat een soorten zeg. En groot! Echt 5 meter. Er was een foto van de slang ze hadden hem gevangen omdat hij een nachtwaker in 1 keer had doorgeslikt. Ik wist niet eens dat dat kon. Snake Park was onze laatste camping met deze groep. Al mn vriendjes en vriendinnetjes gaan nu weer weg en er komt weer een nieuwe groep. S’avonds hebben we gefeest. Shotjes, darten, spelletjes het was heel gezellig, toen de bar was gesloten hadden we een afterparty met zn 8e in de Kitchingstent. De tent van het stelletje. Daar gingen we chippies eten en spelletjes doen. Toen ik en mijn roomy Bel teruggingen naar onze tent was deze zeiknat, het had uiteraard weer geregend het is namelijk regenseizoen in Tanzania. Maar onze tent was ook van binnen nat dus moesten we slapen in een natte slaapzak. Dat was haar laatste nacht.

Vandaag ben ik in Kenia aangekomen. We zijn nu in Nairobi. Waar ik vanavond mn nieuwe groep ga ontmoeten en vannacht in een hotel ga slapen. Ik hoop dat de nieuwe groep een beetje leuk is. Ik heb heel veel zin in de gorilla’s die we gaan zien in Rwanda. Het schijnt echt een hoogtepunt te zijn. Je ziet hoe Diana Fossy heeft geleefd etc. Heel interessant lijkt me dat. Maar daar horen jullie later meer over.

Het is een beetje een lang verhaaltje geworden maar ik heb dus niet zoveel tijd om ze te maken. Ik heb trouwens nog steeds geen nagels gebeten! Woehoe! Fotos uploaden is hier echt een probleem, internet is te traag voor woorden dus ik denk dat ik die pas in Azië kan plaatsen.

Thanx voor al jullie reacties, mailtjes! Echt super lief. Dikke kussssssssssssssssssssssss

O hier wat Swahili woorden:

Hoi= jambo
Dankje= asante
Heel erg bedankt= asante sana
Fine= nzuri
Love= pendo



  • 17 April 2010 - 19:35

    Ivana:

    Hoi lieverd! Ik geniet zo veelvsn je verhalen. je hoeft je niet te excuseren dat ze lang zijn. je beschrijft alles zo goed dat ik het me kan voorstellen. wat een ervaring! zo groot zijn de tegenstellingen van Africa. wat ga je daar goed mee om. ik kan niet wachten op je gorila verslag. en ik hoop echt dat er minder mieren en minder confronterende oneerlijkheid en armoede in de wacht staat.
    veelliefs en heel veelplezier!
    Ivana

  • 19 April 2010 - 13:19

    Jan De Boer:

    Hoi Rachelle,
    Dat was weer een heel verslag .
    Het leuke is dat het lijkt dat we zelf weer op pad zijn in Tanzania en op Zanzibar. 2 jaar geleden zijn we daar ook geweest. Toen misten we de neushoorn maar dat heeft Nepal goed gemaakt,
    Nog veel plezier en wat minder nattigheid gewenst!!

  • 21 April 2010 - 18:56

    Oma Suze En Opa Piet:

    Lieve Rachelle Wij genieten als we lezen wat jij allemaal mee maakt je kan er een boek overschijven.Doe voorzichtig wij kjken al weer uit naar je volgende verslag kusjes.oma Suze en opa Piet.Groetjes uit Markelo.

  • 29 April 2010 - 08:12

    Bebijami:

    Hallo Rachelle,

    Bedankt voor je kaarten, we hebben ze deze week gekregen. Alles goed met je daar? Je beleeft wel heel erg veel en ziet veel van de wereld. Jara is dinsdag op schoolreis geweest, ik mocht ook mee, naar het dolfinarium, dus ook veel dieren gezien. Mika heeft gisteravond de musical van groep 2 gehad, hij was boer en zag er erg goed uit.
    Nu hebben we (bijna) allemaal vakantie.
    groetjes en kusjes van ons 4en, xxxx Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

wereldreis

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2017

doha

03 Mei 2017

sri lanka 2

29 April 2017

1 e gedeelte sri lanka

24 April 2017

negombo

22 April 2017

kuala lumpur en Singapore
Rachelle

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 73446

Voorgaande reizen:

03 November 2017 - 02 December 2017

Nieuw zeeland, Fiji dubai

01 November 2015 - 23 December 2015

syberie express

17 November 2013 - 18 Januari 2014

Zuid Amrika

22 Oktober 2009 - 23 Januari 2010

Vrijwilligerswerk in Nepal

01 Maart 2010 - 30 November -0001

wereldreis

Landen bezocht: